Yleistä

Vuoden -22 joululeiri oli oikein antoisa kokemus ja vaikka väkeä ei ollut yhtä paljon kuin yleensä, niin saatiin hyvää opetusta ja vietyä tekemistä eteenpäin, isot kiitokset Mikko Saloselle ja Susanna Porevuolle! Alla omat muistiinpanot harjoituksista ja mitä niistä sain irti. Viikonlopun harjoitukset oli teemoitettu seuraavasti: perjantaina lyhyt lämmittely ja tervetuliaiskeiko, lauantai-aamuna kendokataa, iltapäivällä kehon ja miekan yhteispeliä sekä soveltavampaa harjoittelua bogut päällä, päättäen päivä mawarikeikoon. Sunnuntaina käytiin läpi kaeshi do:ta ja miten sitä soveltaa. Kaikkiaan hyvin etenevä setti josta jäi varmasti vietävää omiin treeneihin.

Katasetti

Lauantaiaamun harjoitukset alkoivat parin kanssa tehtävillä subureilla. Ensin tjoogeburit, siitä meniin, ja edelleen ”kirioroshi” meniin, eli miekat risteää leikatessa. Suburit tehtiin 10 ja 20 kappaleen seteissä. Subureiden jälkeen käytiin läpi myös wazaa: men-nuki-men hirakiashilla, sekä oikealle että vasemmalle, men-nuki-do, men-suriage-men ura ja omote, men-kaeshi-do. Erityisesti suriagesta ja kaeshi-dosta huomiona, että etäisyys ja parin liike pitää ottaa huomioon. Jos motodachi lähtee meniin läheltä, on kaeshi-do hankalampi tehdä.

Uusia kendokatoja!

Ennen siirtymistä varsinaiseen kendokataan tehtiin todella hauska ja haastava harjoitus. Edellisten tekniikoiden harjoittelun pohjalta tuli laatia ryhmissä oma uusi kendo kata, joka ilmentäisi niitä periaatteita ja tekniikoita, jotka omasta mielestä ovat olennaisia tai toimivia tai muuten merkityksellisiä. Ryhmiltä tuli 4 uutta kataa, jotka olivat:

  1. Men nuki do
  2. ai men hiki men
  3. ai men => kote kaeshi men hirakiashilla
  4. seme, seme kaeshi, men nuki men hirakiashilla

Omien katojen laatiminen ja esittäminen toi hyvin näkyviin katan pedagogisen toiminnan sekä näytti miten kerroksia kuorimalla katasta saa uutta irti. Omien katojen jälkeen siirryttiin varsinaisiin kendo katoihin. Ohessa omat pointit, jotka ehdin kirjaamaan ylös / ehdin painaa mieleen, katat numeroituna.

Pointit katoista

Tachi kata

  1. Shidachin väistön pitää olla just ennen osumaa. Samanlainen zanshinin jatkuminen kuin katassa olisi hyvä viedä keikoon – jatkuvuus on hyvä molemmissa.
  2. Uchidachin seme pitää olla uskottava – tosissaan pitää yrittää tehdä paikka kotelle. Huom! tämä ei tarkoita, että shidachin miekkaa painetaan sivuun. Seme tietty pitäisi näkyä jigeikossa.
  3. seme – seme kaeshi, suoraan sovellettavissa jigeikossa. Rytmi ja sen vaihdos tärkeää, oikea tahditus on 1 -2-123. Jos tekniikassa miekka lipsuu, niin ote miekasta puristaa todennäköisesti liikaa – pidettävä hyvä ote.
  4. Uchidachin huolehdittava etäisyydestä, tekniikan jälkeen uchidachin tuotava miekka ilman ylimääräisiä liikkeitä keskelle.
  5. Uchidachi lyö nimenomaan menin eteenpäin – ei painavaa lyöntiä alas. Ekaan pystyy suriagen tekemään, mutta raskaaseen lyöntiin toimii paremmin nuki. Suriage pitää jättää viime tinkaan.
  6. Uchidachin ja shidachin jännitteen pitää säilyä, ei voi vain lonnia. Tekniikassa huomioitava, ettei suriage jää liian pieneksi tai että miekan kärki karkaisi ulos keholinjasta. Jalkatyö haastava – suriage vasemmalle, leikkaus pieni terävä okuriashi eteenpäin, oikea jalka käy vasemman luona ennen askelta eteen.
  7. nuki-don ajoitus on debana. Do pitäisi olla perillä kun uchidachin kädet ovat menossa ylhäälle. Ohi mentäessä leikkaus jatkuu alaviistoon, kun vartalo kääntyy vasemmalle polvistuessa miekka suoristuu oikealle. Kun noustaan ylös, niin kolme ensimmäistä askelta selkeässä 1-2-3 rytmissä, loput vapaammin, tärkeää kiertää keskustaan takaisin.

Kodachi kata

  1. Hanmi kamae, eli pienempi maalitaulu. Jos vertaa normaalia chudania ja kodachin kanssa, vierekkäin seisten miekan kärjet samalla etäisyydellä, oikea käsi siis edempänä kuin pitkällä miekalla. Ajoitus erilainen kuin pitkän miekan katoissa, uchidachi ei pidä taukoa kun pääsee etäisyydelle. Ukenagashi tehdään eteenpäin
  2. Ukenagashi rintaa myöden ”nenää pyyhkien”, hirakiashin pitää mennä riittävän eteen, jotta otteen saa kiinni ilman ylimääräisiä askelia.
  3. 4 tekniikkaa – suriage, suriotoshi, surinayashi, surikomi. Suriage ottaa miekan kiinni; suriotoshi heittää sivuun. Tästä jää suki, oikea kylki auki. Surinayashissa tsuba menee omaa mahaa pitkin, ei liian pitkälle uchidachin miekkaa pitkin ( kärkeen jäätävä 1/3). Surikomissa lopuksi käännetään miekka pystyyn ja lukitaan habakilla (tsubadomella). Uchidachi yrittää paeta, shidachi pitää kiinni ja seuraa perästä.

Kirjoittelen loput muistiinpanot toivottavasti välipäivien mittaan. Virheet ja kuprut allekirjoittaneen. Mukana olleille toimitan soittolistan viikonlopun taltioinneista.