Close

Harjoittelua koronan aikaan

Ensimmäinen viikko kotoilua koronan vuoksi lähestyy loppuaan ja on selvää, ettei tänä keväänä päästä yhdessä salille tekemään kendoa. Sitä silmällä pitäen muutama vinkki, jolla kuitenkin saa pidettyä tatsin kasassa.

  1. ota joka päivä shinai käsiin ja harjoittele kamaeta. Ei tarvi olla pitkään, kunhan tsekkaat, että palikat ovat siinä edelleen kasassa ( jalat, ryhti, ote). Ideaali olisi, jos pystyy tekemään peilin kanssa, mutta ei pakollista. 10 sekuntia piisaa mainiosti, mutta mikään ei tietty estä yhdistämästä jalkatyön harjoittelua samaan.
  2. tee subureita: 100 kpl, vaikka käyden läpi erilaisia tai samaa putkeen. Minä tykkään tehdään ajatuksen kanssa parinkymmenen toiston seteissä peruslyönnit + loppuun hayasuburit. Voi tehdä enemmänkin, mutta on tärkeä pitää laadusta kiinni. Jos et pääse pihalle, niin tee sisällä – varo kuitenkin lamppuja jne ja tee suosiosta seizassa / sonkyossa.
  3. Aerobinen harjoittelu! Nyt on hyvä aika opetella juoksemaan 10 kilometriä. Porin kaupungilla on hyvät vinkit ja aikataulun löydät tästä. Aerobinen harjoittelu tekee hyvää peruskunnolle ja mahdollistaa tehokkaamman harjoittelun. Samalla juokseminen kehittää jalkojen käyttöä jolloin jatkossa ashisabaki muuttuu helpommaksi.

Lopuksi, tsemppiä! Pidä shinain mitta kaveriin, yski ja aivasta kyynärtaipeeseen, pese käsiäsi ja pysy poissa ihmisten ilmoilta.

kendopäivyri 21.1.2020

Nuovvaan, jumpat ohi, pienet muistiinpanot päivän annista. Alkujumppa ja verryttelyt tehtiin kaikkien suosikkina eli kolmen systeemillä, ja sen jälkeen verryteltiin vähän niveliä. Subureissa tehtiin 50 kpl tjoogebureja + 50 kpl peilikuvana (aina yhtä hauskaa), ja jatkettiin 20 men + 20 sayumen, 20 kpl askelkyykkysuburit oikea ja vasen. 100 kpl men neljään suuntaan (eteen-taakse, oikea-vasen), ja sokerina pohjalla hayasubureita 10-20-30 parin kanssa.

Kendossa on neljä kohdetta (men, kote, do ja tsuki) sekä kolme ajoitusta: sensen-no-sen, sen-no-sen ja go-no-sen. Oheinen kuva selvittää näiden eron:

kendo ajoitukset go no sen sen no sen ja sen sen no sen
ajoitukset kuvana, waza esimerkit men nuki do , debana men ja tobikomi seme men

Miten nämä liittyvät sitten subureihin? Näitäkin voi karkeasti harjoitella subureita tehdessä. Esim. meniä tehdessä. Go no sen: miekka heilautetaan liikkeelle ja vasta suunnan vaihtuessa astutaan leikkaukseen. Sen no sen: kädet ja jalat liikkuvat yhdessä, leikkaavat kuin sakset (perusmuoto) ja tietty sensen no sen: keho ja jalat ovat jo liikkeellä ja kädet tulevat nopeasti mukaan.

Subureiden jälkeen mentsuke eli kypärät päähän ja kirikaeshin pariin. Ihan tavallista että do kirikaeshia. Jatkettiin tekemällä meniä kolmella tapaa: tobikomi men toma (pitkä) etäisyydeltä, issoku itto no maaista ja debana men. Kiristettiin tahtia ja muutama rundi Muto uchikomikeikoa (m,m, k-m, k-m, m-h-m, m-h-k, m-h-d, m). Kun kierrokset kohdallaan, niin kakarikeikoa ja loppuun vähän jigeikoa. Tämä treenisetti toimikoon tyyppiesimerkkinä kevään treenimenusta, huomenna sitten taas jotain muuta.

ps. jos napostelee, vielä ehtii messiin