Peruskurssipäivyri

Ensimmäiset treenit ovat ohi, ohessa muutamia muistiinpanoja päivän asioista.

Käytännön asiat

Pukuhuoneisiin päästää 15 minuuttia ennen vuoron alkua. Lämmittelyt on tarkoitus käynnistää heti vuoron aletuua, joten tulethan ajoissa paikalle. Ota pukuhuoneesta lompakko, kännykkä yms. mukaan saliin. Huolehdi, että varpaankynnet on leikattu ja jalat puhtaat, ettei tule haavereita. Kaulakorut, sormukset ja kellot tulee ottaa pois. Myöhemmässä vaiheessa, kun aletaan pukemaan bogua päälle, on ihan viisasta ottaa korvakorut pois – repeytynyt korvanlehti piristää liikaa treenaamista.

Reiho eli salietiketti

Saliin saapuessa ( ja poistuessa) kumarretaan noin 30°. Komennolla serets järjestäydytään riviin. Chakuso, istutaan alas seizaan. Shomen ni rei kumarretaan, rei kumarretaan uudelleen ja sanotaan onegaishimasu. Treenien lopussa järjestys on päin vastainen. Parille kumarrettaessa harjoitteen aluksi/lopuksi, taitetaan 15° ja pidetään katsekontakti pariin.

Kamae eli asento

Hyvä ryhti, paino jalkojen päkiöillä. Oikea jalka edessä puoli askelta, vasemman jalan varpaat oikean kantapään tasalla tai vähän kauempana. Vasen kantapää irti maasta n. 2-3 cm, oikea siten, että kantapään alle voisi liu’uttaa paperiarkin. Jalat suoraan eteenpäin, kuin ladulla, jalkojen välissä nyrkin parin verran leveyttä. Painopiste jalkojen välissä, vasemmassa jalassa jännite pohkeen yläosassa, oikea polvi hiukan taittuneena, lantio eteenpäin kiertyneenä. Ruoto suorassa, rinta rottingilla, olkapäät alhaalla ja leuka hiukan sisässä.

Ote miekasta ja kamae

Vasen käsi pitää shinain kahvanpohjasta (tsuka gashira), pikkusormi ja nimetön pitää kiinni, muut sormet kiertyy kahvan ympärille. Kahvan sauma tulisi olla etusormen ja peukalon muodostaman v:n juuressa. Vasen käsi kannattelee 70%, oikea 30 % shinaista. Vasemman peukalon 1. nivel on oman navan kohdalla, miekan kärki osoittaa kurkkuun. Hyvä muistisääntö kamaen tarkistamiseen on K-K-K = Kärki – Kurkku – Kantapää!

Likkuminen (ashisabaki)

Kendossa liikutaan liu’uttamalla (suriashi) jalkoja. Kantapäät ei tömistele, jalat säilyvät suoraan eteenpäin osoittaen ja paino päkiöillä. Tänään käytiin läpi okuriashia eli askel kerrallaan liikkuen, vasemman jalan pysyessä oikean takana – kamaesta kamaehin. Lisäksi harjoiteltiin ristiaskelta eli ayumiashia.

Men eli lyönti päähän

Miekka viedään vasemmalla kädellä pään yläpuolelle ja tuodaan eteen siten, että kädet suoristuvat. Oikea käsi jää vaateriin, vasemman käden peukku osoittaa kaverin napaan. Lyönnin osuessa huudetaan voimalla Men! ja nykäistään vasen jalka takaisin kamaehen.

Kendoinfo

Seuraavalla kerralla otetaan sitten aiheeksi kamae kata parin kanssa ja kerrataan aiempaa. Ilmoita itsesi mukaan, vielä mahtuu ja hyvin ehtii!

About Markus Ojala

3. dan kendo.